מחקר: מחירי הדירות לאורך ציר הרכבת יעלו עד 45%

מחקר: מחירי הדירות לאורך ציר הרכבת יעלו עד 45%

פורסם בדה-מארקר, 05.08.215,     http://www.themarker.com/realestate/1.2701383

המחקר התמקד בצומת ביאליק ברמת גן, שבו מתוכננת תחנה, ובדק את תנודות המחירים ברדיוס של עד קילומטר ממנו.

בעלי העסקים מתלוננים, הדיירים סובלים ומי שיכול מתרחק מתוואי הרכבת הקלה. ואולם, בעלי הדירות לאורך התוואי עשויים ליהנות בטווח הארוך מעלייה במחירי הדירות עקב גידול בביקושים – כך עולה ממחקר שערכה השמאית דליה עסיס בהנחיית פרופ' פנינה פלאוט מהטכניון.

המחקר התמקד בצומת ביאליק ברמת גן, שבו מתוכננת תחנה, ובדק את תנודות המחירים ברדיוס של עד קילומטר ממנו. מהממצאים עולה כי כבר בתקופת התכנון הראשונית של הרכבת חלו שינויים במחירים. בעבר, מחירי הדירות על ציר ז'בוטינסקי היו נמוכים ממחירי הדירות המרוחקות ממנו בשל רעש התנועה, ואילו לאחר אישור התוכנית המגמה התהפכה. "אנו עתידים לראות התחזקות של המגמה עם תחילת העבודות, ובוודאי לאחר שהרכבת תתחיל לפעול", אומרת עסיס.

במחקרים שנערכו בעולם ושוקללו במחקרה של עסיס נצפו עליות מחירים של עד 45% עם הקמת קו רכבת, בדרך כלל במרחק של עד חמש דקות הליכה מהתחנה. עם זאת, מידת ההשפעה תלויה בשילוב של התכנון העירוני ופיתוח פרויקטים לאורך הקו, ובעיקר בסביבת התחנות. כך למשל, ככל שתיעשה התאמה בין זמני ההגעה של הרכבת לזמני ההגעה של אוטובוסים, וככל שייווצרו יותר אזורי תעסוקה ומסחר סביב התחנות, כך עליית מחירים תהיה גדולה יותר. עם זאת, לדבריה, "בטווח הקצר אנו עשויים לראות ירידת מחירים עקב עבודות הבנייה שישבשו את חיי התושבים באזור".

מהמחקר עולה עוד כי גם אזורי תעסוקה ייהנו מצמיחה כלכלית לאחר הפעלת הרכבת. עם זאת, גם בעלי העסקים עשויים להיפגע בטווח הקצר בשל ירידה במכירות בזמן העבודות. לדברי עסיס, עסקים קטנים שאין להם אורך נשימה לא ישרדו, ובמקומם יגיעו עסקים חדשים שיתחילו לפעול עם הקמת הרכבת. "העיריות חייבות להתייחס לנושא ברצינות, וכבר עתה להעניק להם הקלות במיסוי ולא לחכות לפגיעה בפועל", אומרת עסיס.